POSTNL
Outsourcing in de zakelijke markt

Succesvol veranderen vraagt flexibele oplossingen

Postbedrijf, retailer of logistiek dienstverlener? De wereld verandert en technologiseert steeds sneller en verder. In die ontwikkeling betekent succesvol veranderen automatisch vernieuwen. Maar hoe doe je dat? PostNL is een voorbeeld van een high performance organisatie met een duidelijke strategie en ambitie. Om in 2017 het beste Europese pakketten- en brievenbedrijf te zijn, kiest het bewust voor het outsourcen van zijn (geo-)ICT. Met partner Geodan werkt PostNL aan generieke én flexibele (cloud)oplossingen die helpen bij het waarmaken van haar ambitie, nu en in de toekomst.

Oplossingen bij PostNL:
samen slimmer, samen beter

Je kent hem vast wel, de slogan Wij zijn PostNL en we hebben iets voor je.  Maar wat als dat ‘iets’ dagelijks bijna vijfhonderdduizend pakketjes zijn? Bij PostNL houden ze wel van dit soort volumes en uitdagingen. ’s Lands oudste postbedrijf benut zijn vindingrijkheid en geo-ICT om steeds nieuwe manieren te bedenken om afzender en ontvanger te verbinden.

GIS als service
‘Waar moeten we wat afleveren, hoe komen we daar het snelst en met het minst aantal kilometers? Dit soort locatievragen stellen we overal en voortdurend in onze werkprocessen’, zegt Wim Reedijk, director Group IT bij PostNL. ‘Tot voor kort moesten we de antwoorden op die vragen uit verschillende en losse geografische systemen halen. Een kostbare en omslachtige werkwijze die niet aansloot bij onze cloud-strategie waarin we GIS zien als een service. Het GeodanMaps-platform past precies bij onze eigen ICT-filosofie. Daarin bepaalt onze specifieke locatievraag, welke benodigde GIS-service we in de cloud aanroepen voor een werkprocesoplossing. En dat natuurlijk zonder dat we zelf de lasten dragen voor het beheer en onderhoud van de techniek en data.’ Lees verder

Waardevolle toepassingen
De keuze voor Geodan zit ‘m niet alleen in het flexibele en betrouwbare cloud-platform. Reedijk: ‘In Nederland is het dé specialist op het gebied van geo-informatie. Een club met een flink track record en diepgaande kennis van GIS. Nóg belangrijker is dat ze heel goed snappen hoe je al die specifieke geo-data en de techniek kunt inzetten en integreren in je bedrijfsprocessen. Bijvoorbeeld voor het optimaliseren, standaardiseren en routeren van onze eigen PostNL-netwerken.’

Synergie
Het zijn oplossingen die bij PostNL zorgen voor kostenbesparing en synergie. ‘Die synergie behalen we door onze verschillende netwerken samen te brengen in één centrale en cloud based GIS-omgeving’, zegt Reedijk die denkt dat de rol van GIS de komende jaren nóg belangrijker wordt. ‘Door het inbrengen van elkaars expertise, kunnen we elkaar versterken en samenwerken aan waardevolle oplossingen voor onze klanten.’

‘Nóg belangrijker is dat ze heel goed snappen hoe je al die specifieke geo-data en techniek kunt inzetten en integreren in je bedrijfsprocessen’

WIM REEDIJK, DIRECTOR GROUP IT BIJ POSTNL

Geen postbezorger, wel post!
Het succes van de Maandagroute bij PostNL

In het internettijdperk ziet PostNL de hoeveelheid brievenpost snel en steeds verder afnemen. Reedijk: ‘Op maandagen was het aantal brieven geslonken tot nog maar 1 à 2 procent van het totale weekvolume. Door een wetswijziging konden we begin dit jaar stoppen met de maandagbezorging van post. Hierdoor besparen we veel kosten, waardoor het versturen en ontvangen van post en pakketten betaalbaar blijft.’

Wel blijft PostNL op maandag verantwoordelijk voor de bezorging van rouwpost en spoedeisende medische zendingen. ‘Belangrijke post voor de ontvanger, die om een extra hoge kwaliteit vraagt. En dat brengt een nieuwe uitdaging met zich mee. Want die postbezorger – die deze post op zijn ronde meenam – die is er niet meer op de maandag.’

Nu doet het Autobedrijf van PostNL de bezorging van deze post. Reedijk: ‘Speciaal voor de  zogenaamde “Maandagroute”, heeft Geodan een oplossing gerealiseerd voor het geo-coderen en routeren van adressen. Deze tool maakt gebruik van GIS-services uit het eigen cloud-platform GeodanMaps. Op basis van het aanbod en een lijst met adressen, bepaalt de GIS-service wat de meest efficiënte route is die de chauffeur moet rijden. Dat klinkt als een simpel proces, maar is een fraai staaltje GIS-werk achter de schermen.’ Lees verder

Griep?
De kritische factor in de Maandagroute is tijd. Reedijk: ‘Want die lijst met adressen uit onze sorteermachine wordt pas om 05.30 uur gegenereerd. Minder dan een uur en drie kwartier later, moeten de bestelwagens al op weg zijn. Daarbij kan het aanbod van deze twee soorten post per week en regio sterk verschillen. De gevolgen van een griepepidemie bijvoorbeeld, kun je natuurlijk moeilijk voorspellen. En als er een bekend of belangrijk persoon in een kleiner buurtschap overlijdt, zorgt dat lokaal al snel voor een flinke piek. In totaal gaat het bij beide soorten post gemiddeld om zo’n 25.000 brieven.’

Met de complimenten van …
Het nieuwe bezorgingsproces is in korte tijd en succesvol geïmplementeerd, zonder dat het publiek er iets van heeft gemerkt. Reedijk: ‘Dat Geodan verstand heeft van netwerken en het optimaliseren van routes, blijkt ook uit de complimenten die we van de chauffeurs krijgen. Belangrijk, want dat zijn onze interne klanten. Het mooie is dat deze generieke methodiek ook geschikt is voor de avondbezorging van pakketten. Een proces dat sterk vergelijkbaar is met de succesvolle Maandagroute.’ 

GeoMag1_art_sorteerband

 

Verandering de enige constante

Krimp of sterke groei, als gevolg van of juist dankzij de crisis? Of je nu Ahold, Shell, KPN of PostNL bent; de crisis en technologisering van onze wereld hebben het speelveld op veel plekken veranderd. ‘Verandering lijkt daarin de enige constante’, zegt Niels Bourgonjen, Business Manager Location Intelligence bij Geodan. ‘Er zijn organisaties die juist nu kansen zien en sterk groeien, maar we zien ook bedrijven die hun positie op het speelveld zoeken en de kat uit de boom kijken. In beide gevallen kijkt het management kritisch naar de bedrijfsvoering en de positie van de eigen ICT-infrastructuur. Daarbij zie je dat bedrijven zich steeds meer richten op hun corebusiness en hun (geo-)ICT uitbesteden aan specialisten die dat beter en efficiënter kunnen dan zijzelf.’ Lees verder over de business oplossingen van Geodan

Sterke groei zoekt partner
Op de plekken met sterke groei wordt vaak eerst gedaan en dan gedacht. Niels: ‘In de hectiek van de dag investeren bedrijven stevig in specifieke geo-ICT-producten, bijvoorbeeld om klantdata en geografie te koppelen. Want bedrijven willen niet alleen wéten waar hun klanten wonen of werken, ze willen ze óók zo goed en efficiënt mogelijk van dienst zijn.’

‘Maar hoe sterker de groei, des te groter de noodzaak om niet in losse producten te denken, maar naar de gehele architectuur te kijken. En vanuit efficiency, beheer én kostenbesparing is het dan logisch dat zij op zoek gaan naar een goede cloud-strategie. Dat is vaak het moment dat er een beroep op onze kennis en ervaring gedaan wordt. Want in die nieuwe architectuur wil een bedrijf natuurlijk wel dat zijn geo-ICT naadloos past. De voordelen van onze cloud-oplossingen, helpen deze klanten bij de invulling van hun ambitie om serieuzer met “locatie” aan de slag te gaan.’

Ambitie met locatie
In de nieuwe realiteit is er nóg een belangrijke klantgroep die steeds vaker bij Niels en zijn collega’s aanklopt. Ambitieuze bedrijven met een eigen cloud-strategie, die ‘locatie’ als onderscheidend en centraal kenmerk van hun informatievoorziening en/of besluitvorming zien. Niels: ‘Dat kan een serviceorganisatie van een telecombedrijf zijn op weg naar hogere klanttevredenheid. Maar ook een retailer met enorm veel producten, die allemaal – in steeds kortere tijd en met zo min mogelijk mankracht en kilometers – op de plaats van bestemming moeten aankomen.

Organisaties die begrijpen dat de specifieke ervaring en kennis van een partner op het gebied van geo-ICT daarbij cruciaal is. Door het overnemen en optimaliseren van de (geo-)informatievoorziening van deze bedrijven, of een deel daarvan, helpt Geodan bij het waarmaken van hun ambities, nu én morgen.’

Maatwerk uit de cloud

Het overnemen van de geo-informatievoorziening door Geodan gebeurt in bijna alle gevallen via de cloud. Niels: ‘GeodanMaps is het platform dat de basis vormt voor bijna al onze oplossingen en diensten. En met de efficiency en inrichting van GeodanMaps zijn we in staat dezelfde of zelfs betere dienstverlening te realiseren dan met een maatwerkoplossing. Net zo betrouwbaar, veilig en flexibel, maar dan tegen aanzienlijk lagere kosten en zonder beheer- en onderhoudszorgen.’

Mens én techniek
Volgens Niels ligt de kracht van GeodanMaps niet alleen in de slimme techniek. ‘Het zijn de ervaring en knowhow van onze specialisten op het gebied van locatie en geo-informatie die het verschil maken. Zij vertalen de techniek naar unieke en bestendige klantoplossingen. Gedreven en nieuwsgierige professionals die graag “in de motor” van de klant kijken en de wil hebben om iedere werkprocesoplossing weer de beste te laten zijn.’

GeoMag1_art_cloudoplossing

GeodanMaps: goud uit de cloud

Een web mapping-tool om doelgroepen te selecteren? Of een unieke oplossing met geïntegreerde kaartdiensten, adressen en routeerfuncties? Steeds meer bedrijven kiezen voor de voordelen van GeodanMaps. De 5 belangrijkste voordelen van GeodanMaps op een rij:

  • 24/7 de meest actuele data beschikbaar; van publiek (generieke) services tot bedrijfsspecifieke oplossingen.
  • Geen licentiekosten; afrekenen naar gebruik.
  • Bedrijfsgegevens worden beveiligd opgeslagen.
  • Kaarten toevoegen aan uw eigen app(licatie) zonder de regie uit handen te geven.
  • Gebaseerd op bijna 30 jaar ervaring met geo.

Nieuwe editie van GeodanMagazine is uit!

In de tweede editie van GeodanMagazine leest u over hoe ProRail SpoorWeb inzet om incidenten op het spoor sneller af te handelen. Ook vertellen we meer over de detacherings-oplossingen van Geodan en wat er allemaal mogelijk is met slimme 3D viewers.