SLIMME 3D VIEWERS
Geodan Research introduceert de Falcon Viewer

De mogelijkheden van 3D zijn duizelingwekkend

Dankzij de exponentieel groeiende rekenkracht van computers, technologie uit de gamingwereld én een enorme schat aan beschikbare data, kunnen we data op een slimmere, nieuwe manier integreren, analyseren en visualiseren. Zo ontsluit onze Falcon Viewer data binnen uw eigen webomgeving in 3D. Komt dat zien! De mogelijkheden zijn ongekend.

Falcon_Haarlem

Duizelingwekkende hoogte

De afdeling Research van Geodan ontwikkelde de Falcon Viewer. De techniek is de kinderschoenen nauwelijks ontgroeid, maar de toepassingsmogelijkheden zijn nu al indrukwekkend. Soms zelfs letterlijk duizelingwekkend. En allang niet meer alleen in virtuele games, maar bij tal van maatschappelijke vraagstukken brengt het een nieuwe kijk op de zaak. Bijvoorbeeld als u over Nederland ‘vliegt’, om alle huizen te zien met minimaal 40% van de dag zon in de achtertuin. Alles kan…


Interactie in 3D

De Falcon Viewer is gebouwd op Unity 3D, een game engine die de techniek van een 3D-bril, zoals de Oculus Rift en Leap Motion kan ontsluiten. Door beide technieken te integreren, ziet de gebruiker de data niet alleen in 3D, hij kan er door lichaamsbewegingen zelfs heel intuïtief mee interacteren. Deze video toont hoe dat werkt:

Wind uit de zeilen

Het nut van de Falcon Viewer wordt meteen duidelijk bij het oplossen van ruimtelijke vraagstukken. Zo maakt de Windmolen Engine de argumenten van voor- en tegenstanders van de plaatsing van windmolens bijvoorbeeld inzichtelijk en concreet, door verschillende data te koppelen, scenario’s in 3D te visualiseren en daarmee intuïtief te interacteren. Een slimme manier om draagvlak te creëren en schijnargumenten de wind uit de zeilen te nemen. De Windmolen Engine is vooralsnog gestoeld op modellen, maar ontgroeit langzamerhand de research-fase.


De diepte in

Dankzij de derde dimensie kunnen we niet alleen de lucht in, maar ook de diepte. Onderstaande video maakt de waarde daarvan duidelijk. Daarin is de Falcon Viewer gekoppeld aan de 3D modelleer-tool CityEngine van Esri. Bekijk de impact van een stedelijk ontwerp op zijn omgeving, én de consequenties die dat ondergronds heeft op onder meer kabels en leidingen.


Hoe komen we aan al die 3D data?

De data die de Falcon Viewer gebruikt om kaarten in 3D te visualiseren, zijn voor een groot gedeelte open data, zoals:

Goed 3D idee? Denk mee!

De viewer is er. Dat is het framework. Maar het is ons doel om met die techniek toepassingen te ontwikkelen die er toe doen. Daarom gaan we graag met u in gesprek. Bijvoorbeeld over de mogelijkheden van high precision GIS, waarmee we straks in staat zijn sensoren als mobiele telefoons op de centimeter nauwkeurig  te lokaliseren. Wat zou u met al die data willen doen?

De winst van de Falcon Viewer
Wij zien de winst van de Falcon Viewer bijvoorbeeld ook als het gaat om autonome drones, overstromingsmodellen of het ontwerpen van dijken. Of bijvoorbeeld 3D open street maps, die het mogelijk maken, om te zien wat zich op de vierde verdieping van een gebouw bevindt. Met uw input en visie vanuit uw vak, maken we die toepassingen alleen maar sterker.

Naast intelligente toepassingen, zijn we ook benieuwd naar de ideale interactie met de Falcon Viewer. Is dat de Leap Motion, of zijn er andere, betere technieken? Hoe kunnen we onze hersenen het stuur laten zijn? Of houdt u het liever bij de aloude muis…?

 

Save