30 JAAR GEODAN
Nieuwe visies voor een slimme toekomst

Aan de vooravond van een nieuw tijdperk

De afgelopen 30 jaar is Geodan baanbrekend geweest in de wereld van geo-informatie. Nu staan we aan de vooravond van een nieuw tijdperk. Big data kunnen de wereld mooier, schoner, veiliger en efficiënter maken. Location Intelligence is daarbij de verbindende factor. De doorbraak van 3D, Geodesign en gamification veranderen ons denken en onze referentiekaders. En grote maatschappelijke uitdagingen waar we nu voor staan, vragen ons creatief en slimmer te denken en te doen. Slimmer. Daar horen nieuwe visies bij, die we ook prachtig voor u in beeld hebben gebracht in ons jubileum-magazine NXT. Vraag het magazine nu aan!

NXTmagazine_NXT

What’s nxt event

Geodan bestaat dit jaar 30 jaar. En dat vierden wij op 25 november 2015 tijdens ons jubileum-event What’s nxt. Tijdens dit event keken we 30 jaar vooruit: ‘Hoe ziet Amsterdam er in 2045 uit? Zet PostNL dan drones in voor bezorging?’ Bekijk hier een korte impressie van ons evenement.

Klimaatverandering te lijf

Mede-oprichter en directeur van Geodan, Henk Scholten, opende het event en nam de genodigden mee naar de wereld van morgen. ‘3D heeft daarin een enorme impact op ons denken en de manier waarop we samen oplossingen bedenken voor de grote uitdagingen waar we voor staan.’ Hij introduceerde de sprekers die op inspirerende wijze vertelden over hoe die wereld eruit gaat zien. Zo gaat dijkgraaf Luc Kohsiek met inzet van big data de gevolgen van klimaatverandering te lijf. Want Location Intelligence wordt steeds belangrijker als het gaat om Veilige Infrastructuren: onze dijken, veilig spoor of ondergrondse leidingen met gevaarlijke stoffen. ‘Overheden moeten zichzelf opnieuw uitvinden.’

Luc_Kohsiek_NXT

Internet of Food

In de wereld van morgen, waarin de mondiale bevolking de komende 30 jaar zal toenemen naar 9 miljard, is de productie en distributie van goed, veilig en betaalbaar voedsel één van de grootste uitdagingen. Geodan-directeur Theo Thewessen, kersverse lector aan de HAS Hogeschool, liet op levendige wijze zien hoe we daar met behulp van geo-informatie slimme oplossingen voor kunnen bedenken. Hij introduceerde het begrip the Internet of Food. Het is één van de voorbeelden van hoe Geodan bijdraagt aan de Slimme Leefomgeving.

Theo_Thewessen_NXT

PostNL succesvol zonder post?

‘Het is fenomenaal wat ons allemaal overkomt. Onmogelijk om te voorspellen hoe de wereld er over 30 jaar uitziet. Is er dan nog wel post? En wat betekent dat voor de toekomst van PostNL?’ Directeur IT Strategic Change van PostNL Wim Reedijk, filosofeerde over die toekomst. ‘Wij komen elke dag – soms meerdere malen – in elke straat in Nederland. Ons goud zit in ons logistieke proces. En dat kunnen we dankzij Location Intelligence voor veel meer doelen inzetten dan alleen voor post. We zouden weleens de grootste supermarkt van Nederland kunnen worden, maar dan zonder winkel.’ Een prachtig voorbeeld van de kracht van geo voor Efficiënte Werkprocessen.

Wim_Reedijk_NXT

Next Economy

Technologische innovaties bieden nog veel meer mogelijkheden om de wereld in 2045 schoner, veiliger en efficiënter te maken. Saskia J. Stuiveling deelde haar visie op die Slimme Toekomst (audio). ‘We zitten middenin de transitie van lineair naar ‘bloemdenken’ (gelijktijdige informatieverwerking).’ En dat brengt ons in de next economy. Open data, 3D en gamification maken het mogelijk om alle informatiefuncties rondom een taak gelijktijdig te organiseren. En daarmee verandert de manier waarop overheid, bedrijfsleven en burgers samenwerken en besluiten nemen voorgoed: we gaan steeds minder concurreren maar co-creëren. Eén van de meest veelbelovende nieuwe toepassingen op dit gebied is Geocraft. Het is Geodan gelukt om heel Nederland in Minecraft na te bouwen. En iedereen kan meehelpen om dat virtuele Nederland mooier te maken en oplossingen te zoeken voor ruimtelijke vraagstukken. De Slimme Toekomst is nu!

Sprekers_NXT
Saskia J. Stuiveling, Luc Kohsiek en Wim Reedijk

Relevanter dan ooit

De locatie van ons jubileum-event kozen we niet voor niets: het Congrescentrum 1931 in Den Bosch, waar aangrenzend de GeoBuzz plaatsvond: de beurs over geo-informatie is een jaarlijks hoogtepunt van onze branche. Met circa 2.000 bezoekers, 100 stands en heel veel presentaties, workshops, debatten, gastbijeenkomsten en GeoTalks hét bewijs dat ons vak relevanter is dan ooit.

GeoBuzz_stand