LOCATION INTELLIGENCE
Geodan Postcodescan

Van onderbuikgevoel naar waardevolle inzichten

Success is where preparation and opportunity meets. Als marketeer, salesanalist of vastgoedadviseur weet u hoe belangrijk een goede voorbereiding en analyse van uw markt, doelgroep en potentiële omzet is. Voor het behalen van uw businessdoelen of bijvoorbeeld het bepalen van een nieuwe vestigingslocatie. Succes begint met het snel kunnen beschikken over de juiste informatie.

In bijna iedere businessuitdaging zorgt Location Intelligence voor meer inzicht, efficiency en concurrentievoordeel. ‘De succesvolle Postcodekaart maken we al sinds 1989’, zegt businessconsultant Johan Ruijten van Geodan. ‘Daarmee beschikken dagelijks honderden klanten over waardevolle klant- of doelgroep informatie. Denk aan het autobezit, het aantal verhuisbewegingen of het geboortecijfer binnen een specifiek postcodegebied.’

15 minuten met de auto

Onmisbare klant- en doelgroep informatie die in iedere marktanalyse thuishoort. ‘Die analyse wordt nóg veel krachtiger en completer wanneer je gelijk de bereikbaarheid van je locatie voor je (potentiële) doelgroep in beeld hebt.’ In veel bedrijven is dat nu nog een omslachtige en tijdrovende klus. ‘Heb je de export van het klantenbestand uit het CRM-pakket en de tabel met postcodereistijden eindelijk gevonden, dan moet die informatie nog wel handmatig worden gekoppeld en naar een begrijpelijk plaatje worden vertaald. Vaak vallen bedrijven dan maar terug op het trekken van een cirkel van een paar kilometer. Een werkwijze die in de praktijk het verschil kan betekenen tussen een top, of een tobbende locatie.’

De Geodan Postcodescan maakt het leven een stuk makkelijker. ‘En dat zonder aanschaf van losse databestanden van ingewikkelde analysetools. “Wat is het gebied waarin klanten binnen tien minuten in mijn winkel kunnen zijn? En om hoeveel mensen gaat het dan?” Met een klik op de kaart berekent de Postcodescan de reistijd van de doelgroep naar de bestaande vestiging of je nieuwe flagship store.’

quote_portret_johan_ruiten

‘In de praktijk kan dit nu net het verschil zijn tussen een top, of een tobbende locatie.’

JOHAN RUIJTEN IS CONSULTANT BIJ GEODAN

 

Door de integratie met Geodans eigen Consumentendata, worden gelijk de relevante postcodekenmerken geselecteerd. Indien gewenst aangevuld met eigen data. ‘Zo ontstaat een compleet en betrouwbaar plaatje’, aldus Ruijten die veel verwacht van de introductie. ‘We hebben een basis- en uitgebreide versie van de Postcodescan ontwikkeld. Afhankelijk van de behoefte aan (postcode)informatie, de gewenste functionaliteiten – en bijvoorbeeld het aantal gebruikers binnen je organisatie – kies je de geschikte versie.’